Oorzaken - THP Vti | Peugeot Citroën Opel Renault | JWA Autoservice Oud-Beijerland

Ga naar de inhoud
JWA Autoservice

Oorzaken inwendige motor vervuiling


Oorzaken inwendige motor vervuiling

'Het nieuwe rijden'
Naast alle nieuwe milieutechnieken die worden toegepast in moderne benzinemotoren bent u als bestuurder ook mede verantwoordelijk voor de vervuiling in het inlaattraject. Doordat er vaak met een te lage belasting, dus met een te laag toerental rijden, is de motor niet in staat vervuiling tegen te gaan, waardoor de inlaat verder vervuild raakt.

Carterventilatie
De cater-ventilatie speelt de belangrijkste rol bij het vervuilen van de inlaat Doordat er (vuile)oliedampen langs de zuigerveren gaan en uiteindelijk terrecht komen in het inlaattraject ontstaat er een verdere vervuiling van het inlaat traject.

EGR-klep /  EGR functie
Naast de vervuiling die de caterventilatie wordt de koolafzetting ook mede veroorzaakt door de EGR klep (Exhaust gas recirculation). Doordat er constant gebruikte uitlaatgassen terug worden gevoerd richting verbrandingskamer, deze methode is als milieu onderdeel geïntroduceerd maar zorgt voor roet/koolaanslag in o.a het inlaattraject van uw motor.

Mindere kwaliteit brandstof tanken
Er wordt veel getankt bij de "witte" pompen. Bij deze pompen is de brandstof niet elke keer van een constante kwaliteit, er worden meerder merken brandstof gemengd met ieder een andere samenstelling. Dit veroorzaakt verstopping  in de injectoren waardoor er geen juiste inspuiting aanwezig is. Advies is om de "duurdere" premium brandstoffen te tanken. Bij deze brandstoffen is een reinigingsadditief toegevoegd wat de vervuiling ook verminderd.

Vervuilde brandstof injectoren
Vervuiling van het brandstofsysteem van benzine motoren is een veel voorkomend probleem.
De vervuiling die in de loop van de tijd optreedt kan een scala van problemen veroorzaken.
Veel van de problemen worden door de bestuurder van het voertuig als hinderlijk en vervelend ervaren.

De meest voorkomende problemen met injectoren zijn:
  • Afgenomen rijcomfort. (Driveability)
  • Onrustig stationair lopen en stilvallen van de motor.
  • Moeizaam starten van de motor.
  • Het compleet uitvallen van één of meer cilinders.
  • Verhoogd brandstofgebruik.
  • Schade aan de katalysator.
  • Verhoogde uitlaatgas emissies. (ppm HC). Vaak komt dit probleem bij de APK viergasmeting aan het licht.
  • Oplichten motormanagementlampje op het dashboard.(MIL indicatie) en onverklaar bare foutmeldingen op mengselregeling of ontstekingsfouten.

Slecht onderhoud
Heel belangrijk bij deze motoren is elk jaar een onderhoudsbeurt met motorflush (olie en filter vervangen) laten uitvoeren. Hierdoor blijft de olie schoon en dus ook het inwendige van de motor  waardoor er minder vuile en schadelijke olie via de carterventialatie terug gevoerd wordt in het inlaatsysteem wat voor koolafzetting zorgt. Hoe schoner de olie hoe schoner de motor blijft.

Kenmerken van inlaat vervuiling
  • Beperkt motorvermogen
  • Onregelmatig lopen
  • Verhoogd brandstofverbruik
  • Slecht stationair lopen
  • Motorstoringslampjes
  • Traag gaspedaal respons


© 2024 | JWA Autoservice | Privacy | Cookiebeleid
JWA Autoservice
RDW logo
GMTO
BOVAG lid
Terug naar de inhoud