Inwendige inlaat - THP Vti | Peugeot Citroën Opel Renault | JWA Autoservice Oud-Beijerland

Ga naar de inhoud
JWA Autoservice

Inwendige inlaat vervuiling


Inlaat motorreiniging - Heeft u een benzinemotor met een directe brandstof injectie en merkt u dat uw auto minder motorvermogen heeft, hoger brandstofverbruik, motorstoringen of zelfs onregelmatig lopen van de motor bij koude start? Dit zijn enkele problemen bij benzinemotoren met (extreme) inlaat motorvervuiling, Wij kunnen u helpen door een inwendige inlaat motorreiniging.

Oorzaak inlaat vervuiling
Moderne benzinemotoren kenmerken zich aan buitensporige koolstofzetting inwendig in het inlaattraject en verbrandingskamer. Dit wordt veroorzaakt doordat nieuwe benzinemotoren zoals de THP motoren van Peugeot en Citroën en tegenwoordig ook van Opel en de TCE motoren van Renault gebruik maken van een zogeheten 'directe inspuiting'. Dit betekent dat de injectoren de brandstof direct in de verbrandingskamer inspuiten. Dit veroorzaakt een roet/koolaanslag in het inlaattraject wat de luchtflow, lucht/brandstof verhouding verstoort en tevens resulteert het tot mindere 'motor performance'!
De injectie is niet de grote veroorzaker, de carterontluchting en hoge temperaturen zorgen voor het neerslaan van koolafzetting in de inlaat. Een indirect ingespoten benzinemotor zou deze vervuiling weer schoonspuiten met de brandstof die voor de klep word ingespoten, dit gebeurt echter bij een direct ingespoten motor niet.
Er zijn brandstofreinigers die als toevoeging dienen aan de brandstof, dit biedt niet het gewenste resultaat aangezien deze vloeistoffen niet (volledig) in de inlaat komen. Het gevolg? Na 40.000 tot 60.000 km een (extreme) koolafzetting in de inlaat van uw motor.
Directe benzinemotoren zijn te vinden in de volgende merken:
De THP motor is te vinden in de volgende merken: Peugeot, Citroën, Opel, Mini
De TCe motor is vooral te vinden in de merken: Renault, Nissan, Mercedes
De TSi/TSFi motor is vooral te vinden in de merken van de VAG groep: Volkswagen, Audi, Skoda en Seat

conventionele benzinemotoren
Bij conventionele benzinemotoren wordt de brandstof vóór de kleppen ingespoten. Hierdoor blijven oudere benzinemotoren gespaard omdat de kamers worden gevuld met brandstof en hiermee olie- en brandstofresten niet kunnen hechten aan de wanden van de brandstofkamer en kleppen.

Kenmerken van inlaat vervuiling
  • Beperkt motorvermogen
  • Onregelmatig lopen
  • Verhoogd brandstofverbruik
  • Slecht stationair lopen
  • Motorstoringslampje gaat branden
  • Traag gaspedaal respons

Oplossing inwendige inlaat en motorreiniging
Inlaat en motorreiniging volgens uniek stappenplan - een methode die wij gebruiken waarmee (kool)afzettingen worden verwijderd.
Door gebruik te maken van uitgebreide diagnose, met een volledige inlaat cleaning zorgen wij voor een perfect resultaat.
Voornamelijk THP en TCe motoren biedt inlaat reiniging bij uitstek een oplossing.

Vuile en schone kleppen THP

Na diversen motoren behandeld te hebben zijn wij tot een reinigings methode gekomen waar wij voor de volle 100% achterstaan.
Wij maken een combinatie van de Tunap granulaatreiniging en de BG vloeistofreiniging. Door deze 2 reinigings methode's op een bepaalde manier te combineren zijn uw motor en inlaatsysteem weer schoon.
Bij de reiniging doen wij gelijk een motorolie flush zodat de vervuiling in de oliekanalen en zuigerveren gereinigd word. Na de flush wordt de motor voorzien van de juiste (bij de THP motoren een Total 0W30 olie) motorolie en een schoon oliefilter.
Hierna zullen wij met diagnose apparatuur alle parameters resetten in de motor ECU en wordt er een lange proefrit gemaakt.
Vooraf zullen wij eerst samen met u gaan bekijken hoe erg de vervuiling is. Hierna zullen wij u een advies en een prijsopgave doen.

Wij krijgen de laatste tijd enorm veel THP motoren binnen die veel problemen hebben.
Het begint meestal met inlaatvervuiling en/of een timing die niet meer helemaal correct staat, maar doordat dit niet gelijk word opgemerkt veroorzaakt dit op langere termijn meerdere problemen.
Door de inlaatvervuiling en verstoorde timing is de verbranding hierdoor verslechterd waardoor er "teveel" onverbrande benzine door de uitlaatkleppen in de uitlaat katalysator terecht komt. De katalysator kan deze onverbrande brandstof even omzetten maar als dit teveel is gaat dat niet meer lukken en neem daarmee ook nog het eventuele olieverbruik in mee dan kan de katalysator  zeer snel verstoppen.
Dit verstoppen kan ertoe leiden dat er een te hoge tegendruk in de motor onstaat. Dit zorgt weer voor een hogere carterdruk waardoor er olie lekkage of olie verbruik kan ontstaan.
Ook gaat de turbo door de verhoogde tegendruk zeer snel kapot.

U begrijpt dat dan alleen een inlaatreiniging geen oplossing is voor de problemen. Om weer een goed rijdende THP motor te hebben is het noodzakelijk dat ALLE problemen aangepakt moeten worden. Wij zullen ook geen halve reparaties meer uitvoeren.
Ik zal een voorbeeld geven. We hadden bij een Peugeot een diagnose gemaakt waaruit is gebleken dat de timing niet goed stond, de inlaatvervuild was en de turbo (wastegate klep) defect was.
Wij kregen alleen de opdracht om de turbo te repareren omdat daar de foutcode op gegeven werd. We hebben nadrukkelijk gezegd dat wij niet kunnen garanderen dat daarmee ook de storingen wegblijven. Toch kregen wij geen opdracht voor de andere problemen. Een paar maanden later werden we gebeld met de mededeling dat er weer storing op de turbo aanwezig was. Wij hebben gezegd dat wij dat hadden aangegeven omdat de andere problemen niet verholpen waren. Hierdoor is de mogelijkheid dat inmiddels de katalysator is verstopt geraakt. Of als de motor een ergens een verstoring ziet zal de turbodruk ook worden aangepast (noodloop) met gevolg dat er storing komt op de turbo.
Daardoor hebben wij een besluit genomen dat wij dus geen HALVE reparaties meer gaan uitvoeren om dit soort problemen en ergenis te voorkomen.
Voordat wij beginnen zullen we een basis diagnose uitvoeren en bekijken we de belangrijkste punten van de THP.
Wij kunnen in zo'n basis diagnose ook niet alles controleren. Soms hebben we een grote reparatie uitgevoerd en blijkt dat er toch nog een onderliggend probleem aanwezig is. Dit was en is niet op te merken omdat een motor die bij ons komt meestal in een noodloop draait. Na een reparatie loopt de motor weer zoals het hoort en komt dus het onderliggende probleem naar boven.
Zulke problemen vallen ook niet onder de garantie van de eerder genoemde reparaties tenzij het een onderdeel betrefd wat wij hebben vervangen.
U moet begrijpen dat de meeste auto's met THP motor al overal en nergens zijn geweest. Wij kunnen ook niet altijd zien wat er allemaal aan gedaan (of nog erger geprutst is) aan de THP.
Dit kan voor ons tot lastige problemen zorgen. Ook is het van groot belang dat wij eerlijke antwoorden krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de vraag of de THP een chiptuning heeft gehad. Dit is voor ons enorm belangrijk voor een diagnose met betrekking op een elektronische storing.

De vervuiling van de motor is met een periodieke vloeistofreiniging voor langere tijd onder controle te houden. Dit kunnen wij doen in combinatie met een jaarlijkse beurt.
Ook is het advies om een "duurdere" premium brandstof te tanken hierin zitten meer reinigingsadditieven.

Wat kost het?
Zonder een goede diagnose is het niet te zeggen wat het kost. Geen enkele situatie is hetzelfde. Na de diagnose krijgt u van ons een vaste prijsopgaaf. En een duidelijk overzicht wat er nog eventueel tijdens de behandeling naar voren kan komen. Onze prijzen zijn vast en wij zorgen dat uw auto weer goed rijdt.

Tot slot
Wij hebben inmiddels heel veel auto’s behandeld en een groot bestand van tevreden klanten. Door onze ervaring garanderen wij u een goed rijdende auto voor nog vele jaren rijplezier.


© 2024 | JWA Autoservice | Privacy | Cookiebeleid
JWA Autoservice
RDW logo
GMTO
BOVAG lid
Terug naar de inhoud